Waarom een bedrijfsfilm laten maken?
EEN BEDRIJFSFILM LATEN MAKEN? WAAROM? IS DIT VOORDELIG VOOR MIJN BEDRIJF?
Je wilt een bedrijfsfilm laten maken maar je weet niet zeker of dit voordelig is voor jouw bedrijf?
We hebben dit artikel geschreven omdat we vaak zien dat mensen een verkeerd (of ander) beeld hebben over de kracht van een bedrijfsfilm.
Dit is een onderwerp waar we erg gepassioneerd over zijn. We hebben ons best gedaan om je zo uitgebreid mogelijk te informeren over het laten maken van een bedrijfsfilm.
WAT IS EEN BEDRIJFSFILM NOU PRECIES?
Als je op meerdere websites bent gaan lezen, dan heb je waarschijnlijk gemerkt dat bedrijven hier vaak een verschillende omschrijving voor hebben. Kort gezegd is een bedrijfsfilm een video die je bedrijf op audiovisuele wijze voorstelt. Maar natuurlijk is het veel meer dan dat.
Je bedrijfsvideo is de video die jouw bedrijfsverhaal moet gaan vertellen op een manier dat niet mogelijk zou zijn mocht je alleen foto’s en teksten gebruiken.
In een bedrijfsfilm is het erg belangrijk om de kijker een goed overzicht te geven van wat jouw business nu precies anders maakt. Met een bedrijfsfilm heb je de kans om echt te tonen waarvoor je staat. Je hebt de kans om werkelijk de claims die je maakt te gaan tonen, dit terwijl je concurrenten dit enkel per tekst communiceren.
We hebben allemaal wel eens een kennismakingsgesprek gehad met een potentiële klant. We zijn spijtig genoeg niet altijd op ons best, maar indien we dat wel zijn, weten we steeds indruk te maken op de klanten.
Denk even terug aan een moment waar je een knallend kennismakingsgesprek hebt gehad met een potentiële klant. Tijdens de kennismaking, heb je een geweldige connectie gemaakt met je klant, heb je goed begrepen waar ze naar opzoek zijn en heb je jouw bedrijf en aanbod op een fantastische wijze voorgesteld waardoor de klant direct wist dat jij de partner bent voor hun specifieke behoefte.
Het is die kennismakingsgesprek dat “gekloond” dient te worden en gevisualiseerd dient te worden in een bedrijfsfilm die je kijkers warm dient te maken. Met een bedrijfsfilm toon je zo elke keer je bedrijf op zijn beste dag!
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN BEDRIJFSFILM:
1. Pre-framing: Voor degenen die al een tijdje in de sales en marketing zitten komt deze term zeker bekend voor. Pre-framing is een beïnvloedingstechniek waarmee je iemands gedachtegang over een bepaalde gebeurtenis of onderwerp kan vormgeven voordat je erop ingaat. Aan de hand van het voorbeeld hieronder zal je dit concept beter begrijpen.
Een voorbeeld van hoe je bv. een les kan pre-framen op twee verschillende manieren
Negatieve preframe: “De les vandaag is niet makkelijk, de leerstof is erg moeilijk te begrijpen”.
Positieve preframe: “Jullie gaan de les van vandaag geweldig vinden, de leerstof gaat jullie vooruithelpen in het leven.”
In het eerste voorbeeld heeft de leerkracht ervoor gezorgd dat de studenten met een negatieve gedachtegang de les ingaan, dit beïnvloed op een negatieve manier hoe ze de informatie tijdens de les opnemen. In het tweede voorbeeld gaan de studenten met een positieve ‘mood’ de les in. De info word al op voorhand beschouwd als positief, ook al is de les nog niet echt begonnen. Hopelijk heb je het concept van preframing al door. Maar wat heeft dit te maken met een bedrijfsvideo maken? Een goede bedrijfsvideo is er één die: Je verhaal vol passie en emotie verteld, je kijkers verheugd om een gesprek met je aan te gaan en dus je potentiële klanten warm maakt. Indien je kijkers je video zien voordat ze met jou contact hebben gehad dan heb je hun gedachtegang over jou en je business positief beïnvloed. Je gesprek met de potentiële klant begint al vanaf een hoger niveau. Een niveau waar ze al warm en positief denken over jouw business. Een niveau waar je al heel wat credibiliteit hebt opgebouwd nog voor een conversatie is begonnen.
2. Zoekmachines houden van video: Video’s op je website kunnen ervoor zorgen dat je website veel hoger op de google rankings komt te staan. Dit natuurlijk als je je video correct optimaliseert voor SEO. Lees hier een artikel over hoe je je seo kan verbeteren met video.
3. Een Bedrijfsfilm is je 24/7 elevator pitch: Wij en onze werknemers kunnen maar met 1 iemand op 1 plek tegelijkertijd praten of pitchen, je bedrijfsfilm doet dit op meerdere online kanalen en kan dit naar duizenden tegelijk doen.
4. Je verhaal op een creatieve manier vertellen: Zou jij nog 3 pagina’s tekst willen lezen om alles over een bedrijf te weten komen? Je antwoord is waarschijnlijk nee. Dit geld ook voor je doelgroep. En wat als al die informatie die op de velen pagina’s staan de klant jou kan doen kiezen? Dan is je antwoord een bedrijfsvideo maken. Met een bedrijfsvideo kan je die 3 pagina’s tekst in een 2-tal minuten overbrengen. Je kan ook nog eens veel beter inspelen op de emotie van de mensen, en emotie is de voornaamste reden voor een aankoop.
Conclusie
Een bedrijfsfilm speelt een belangrijke rol binnen de video marketingstrategie van bedrijven. Het is een digitale visitekaartje die je bedrijfsverhaal met impact kan vertellen.