Waar het bij een bedrijfsfilm kan fout lopen, en de oplossingen hiervoor…

Indien je aan het overwegen bent om te gaan investeren in een bedrijfsfilm of een ander soort video voor je business, en al de nodige onderzoek hiernaar hebt gedaan, heb je alvast wat kritiek gelezen of minder positieve commentaar gehoord in verband met bedrijfsfilms.

Het doel van dit artikel is om in alle eerlijkheid 3 van de meest voorkomende problemen in verband met bedrijfsfilms te bespreken ... maar we laten je daar niet achter. We zullen ook de oorzaken van deze problemen bespreken en hoe jij, de consument, ze kunt vermijden.

Bij RM Branding zijn we erg gepassioneerd over het maken van video content dat de wereld echt laat zien wat voor impact jij hebt op een mensenleven. We hebben het ons doel gemaakt om het beste videoproductie bedrijf te worden in heel België. We maken video content voor bedrijven in alle soorten, en daarbij hebben we de kans gehad om honderden video’s te maken voor bedrijven.

Neen, niet elke video is perfect verlopen zoals we gehoopt hadden. Maar vanwege het grote aantal bedrijfsfilms dat we hebben geproduceerd en de vele gesprekken met bedrijfseigenaars in Vlaanderen, hebben we een grondige kennis van de goede, de slechte en de lelijke kant van een bedrijfsfilm.

Nu willen we graag deze informatie met je delen in de hoop dat je hierdoor wat beter geïnformeerd bent vooraleer je beslist om te investeren in video voor je business.

De 3 meest voorkomende problemen en oplossingen voor een bedrijfsfilm

1) Mis-representatie van je bedrijf. (Oplossing: Praat naar je klant, niet alleen over je bedrijf)

2) “Een bedrijfsfilm brengt geen resultaten ”. (Oplossing: Correcte gebruik van de video)

3) Een bedrijfsfilm word niet vaak bekeken. (Oplossing: Pro-actieve gebruik of adverteren)

Probleem #1: Missrepresentatie van je bedrijf.

Wanneer een bedrijfsfilm zich focust op wat je klanten echt moeten zien en horen, dan kan dit een enorme impact hebben. Wanneer dit niet het geval is... Kan dit niet enkel geen resultaat brengen, maar kan het ook een negatieve invloed hebben op je business in zen geheel.

Je zou denken dat een bedrijfsfilm de mensen moet informeren over het bedrijf zelf, dit klopt in de essentie wel. Je moet denken dat wij als mensen overgaan tot aankoop als we zien dat iets onze leven kan beteren, en als je bedrijfsfilm enkel praat over dingen zoals: hoeveel vestigingen je hebt, hoe lang je bedrijf bestaat, waar het is gevestigd, wat voor geweldig aanbod je hebt en waarom jij beter dan de andere bedrijven bent, dan gaan mensen helemaal geen interesse hebben in je aanbod. Als jij je eigen bedrijf als centrum punt zet in elk soort video content dat je produceert dan ben je je bedrijf aan het mis- representeren.

Wat is hiervoor de oplossing?

Een bedrijf bestaat om mensen hun problemen op te lossen, en hun behoeften te bevredigen. Het kan mensen niet echt schelen hoeveel vestigingen je hebt, ze willen weten hoe je hun leven gaat verbeteren. Praat over en laat zien hoe je hun behoeften gaat bevredigen. Je mag ook zeker wat over je bedrijf vertellen, maar enkel om aan te tonen dat jij vertrouwd kan worden als partij dat een rol gaat spelen in het beteren van een mensenleven.

Probleem #2: Een bedrijfsfilm brengt weinig resultaat.

Voor heel wat bedrijven en situaties brengt een bedrijfsfilm inderdaad geen resultaten. Dit probleem is het gevolg van de bovenvermelde probleem. Indien een video een klant niet aanspreekt op zijn of haar problemen dan is je video niet veel meer dan bewegende beelden en wat extra info.

Wat is hiervoor de oplossing?

Elk bedrijf moet zen klant kennen, wat hun problemen zijn, hun angsten en vragen. Een video dient het aankoopproces van de klant makkelijker te maken. Dit kan enkel bereikt worden als je je klant de juiste dingen laat horen en zien.

Probleem #3: Een bedrijfsfilm word niet vaak bekeken.

Veel mensen plaatsen een bedrijfsfilm ergens op één van hun communicatie kanalen en verwachten dan dat het op een wonderbaarlijke manier hun klanten gaat brengen. In de realiteit is dit niet zo. Als een film correct je bedrijf representeer dan is de 2de stap dat mensen hem gaan zien, anders gebeurt er niks natuurlijk. Video’s die vaak bekeken worden zijn de video’s waar mensen naar zoeken.

Wat is hiervoor de oplossing?

Implementeer je video op al je kanalen en gebruik het als sales-wapen. Implementeer de video op al je communicatiekanalen, denk eraan, de video is een kennismakingsgesprek met jou gekloond dus moet het ook als eerste contactpunt dienen voor je toekomstige klant die je online kanalen bezoekt.

Gebruik het ook proactief, in je email campagnes, offertes etc. Een goede video die bekeken word heeft impact. Je kan video’s ook laten adverteren, maar best gebruik je het al in je bestaande bedrijfsprocessen. We kunnen je nooit garanderen dat een bedrijfsfilm er per direct voor zal zorgen dat klanten in een rij op je buiten staan te wachten, maar als je het niet gebruikt en niemand het ziet, dan kan het moeilijk impact hebben.

Ter Conclusie..

Het is geen toeval dat we oplossingen bieden voor de problemen die boven beschreven staan. Bij RM Branding Proberen we ook telkens onze service te verbeteren en één van de manieren waarop dit gedaan wordt is door problemen betreffende video aan te pakken.